JEDÁLNIČEK NABITÝ superpotraviny

Čo to sú superpotraviny čiže superfoods? Definícia je jednoduchá- jedná sa o potraviny, ktoré obsahujú veľké množstvo vitamínov, minerálnych látok alebo stopových prvkov, ktoré majú blahodarný vplyv na náš organizmus. Zaraďujeme sem napríklad goji, šalvie semienka, brusnice, quinou, orechy, zelený čaj, čučoriedky či jablká. Poďme si teraz predstaviť niektoré z nich.

GOJI (kustovnice čínskárange-1327426_1280)

Kustovnica čínska pochádza z Himalájí a obsahuje veľké množstvo aminokyselín, minerálnych látok a stopových prvkov (železo, vápnik, zinok, meď, selén alebo fosfor).
Medzi ďalšie benefity radíme obsah vitamínu C a B. Diskutuje sa o využiteľnosti pri ochorení kardiovaskulárneho systému alebo zníženie cholesterolu.

 

Chia semienka (šalvia hispánska)

Šalvia hispánska pochádza z horských oblastí Strednej Ameriky. Pestuje sa pre jedlá semienka, ktoré obsahujú bielkoviny, sacharidy alebo omega 3 mastné kyseliny. Ďalej železo, magnézium, zinok alebo fosfor. Jedna z najcennejších vlastností je viazanie vody– chia semienka na seba dokážu naviazať vodu a vytvoriť gél, ktorý znižuje hladinu krvného cukru.
Účinkov chia semienok využívajú často diabetici alebo ľudia s ochorením kardiovaskulárneho systému.

Brusnice

Brusnice sú známy antioxidant, ktorý je hojne využívaný pri zápaloch močového mechúra (vďaka svojim močopudným a dezinfekčným účinkom) alebo na podporu imunitného systému či zníženie krvného tlaku. Obsahujú vitamín C, flavonoidy alebo karotenoidy. Brusnice možno pridať napríklad do kaší, predáva sa aj vo forme džúsov alebo brusnicový čaj.

blueberry-873785_1280Čučoriedky

Tieto malé bobuľky, ktoré patria medzi antioxidanty (zabraňujú vzniku voľných radikálov) obsahujú veľké množstvo vitamínu C a ďalších prospešných látok ako napríklad draslík, horčík, flavonoidy a karotenoidy. Blahodarne pôsobí na náš imunitný a dýchací systém, diskutuje sa aj o pozitívnych účinkoch na náš zrak.

Quinoa (mrlík čilský)

Táto rastlina pochádza z Južnej Ameriky a jej semená sú využívaná ako obilnina. Pýši sa vysokým obsahom bielkovín, vlákniny, vápnika, horčíka, železa, vitamínu E a B komplexom.
Vďaka obsahu horčíka je konzumovaná ľuďmi trpiacimi migrénami, vysoký obsah vlákniny pomáha znižovať krvný tlak a preventívne pôsobí na kardiovaskulárne ochorenia. Pripraviť ju môžete ako prílohu, zátrepku do polievky alebo vo forme placiek.

Jedálniček na 5 dní plný superpotravín

zelenina

PONDELOK

Raňajky: Reďkovková nátierka so žemľou a šalátovou uhorkou
Desiata: Banánový milkshake
Obed: Krevetové rizoto so šalotkou a bylinkami (petržlenová vňať, tymian, rozmarín)
Olovrant: Jogurtový dezert s goji a brusnicami
Večera: Celozrnné cestoviny s kuracím mäsom a hubami

UTOROK

Raňajky: Pohánková kaša s malinami
Desiata: Hruška s vlašskými orechmi
Obed: Quinoa s tofu a zeleninou
Olovrant: Avokádová nátierka s celozrnným rožkom
Večera: Bravčová panenka sa šťuchanými zemiakmi a šalátom z červených paprík

STREDA

Raňajky: Zelený čaj s citrónom, syr cottage s pažítkou a celozrnným chlebom
Desiata: Mrkvový šalát s jablkom a tekvicovými semienkami
Obed: Losos so šalátom a zemiakovou kašou
Olovrant: Biely jogurt s chia semienkami a jahodami
Večera: Pizza zo špenátového korpusu a mozarellou

ŠTVRTOK

Raňajky: Obložená bagetka s morčacie šunkou a ľadovým salátkem
Desiata: Ovocný koktail
Obed: Cuketové lasagne s mletým mäsom a syrom
Olovrant: Lučina s kalerábom a žitným chlebom
Večera: Sójové karbonátky so zemiakmi a uhorkovým šalátom tzatziky

PIATOK

Raňajky: Lievance z celozrnnej múky, medom a čučoriedkami
Desiata: Žervé s bylinkami a domácim chlebom
Obed: Paradajková chilli ryža s kuracím mäsom
Olovrant: Biely jogurt so zmesou orieškov
Večera: Hrášková polievka s mätou, semienkový rožok

 

 

 

 

 

 


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *