BLÍŽI SA JAR. TAK HURÁ DO PRÍRODY – ALE POZOR NA KĹBY!

perexfoto CDA

Počas kratších či dlhších prechádzok do prírody môžeme konečne napraviť to, čo sme cez tohtoročnú dlhú zimu zanedbali. Predovšetkým je potrebné venovať patričnú starostlivosť svojim kĺbom.

Možným vysvetlením problémov pohybového ústrojenstva je znížená chuť hýbať sa, ktorá prevláda u niektorých jedincov najmä v zimnom období. Existuje niekoľko zásad, ktoré pomáhajú tieto problémy prekonať. Jednou z nich je práve pravidelný pohyb. Ideálny je samozrejme ten v prírode.

Napríklad podľa MUDr. Jany Hosovej Lupínkovej z pražského IKEMu je počtom 10 000 krokov za deň charakterizovaný aktívny životný štýl. Tento počet krokov za deň predstavuje potrebný objem pohybového zaťaženia pre udržanie fyzickej zdatnosti. Väčšina dospelých však pri sedavom spôsobe života prejde za deň oveľa menej.

A potom je tu váha, presnejšie nadváha. Každý kilogram navyše totiž predstavuje pre kĺby, obzvlášť pre kolená a bedrá, zvýšenú záťaž. Poraziť obezitu je teda ďalšou dôležitou zásadou v boji s ochorením pohybového aparátu. Chudnutie je hlavne prejavom sily vôle, takže to chce motiváciu. Aby ste schudli, je potrebné zvýšiť telesnú aktivitu a znížiť príjem kalórií. Nie je však dobré to s cvičením preháňať alebo hladovať. Najlepšie je chudnúť postupne, zhruba o dve až štyri kilá za mesiac.

Nezabudnite tiež na pestrú stravu s dostatkom vitamínu C a nenasýtených omega mastných kyselín. Stav kĺbov môžete podporiť aj užívaním kĺbovej výživy s aescinom pre správne krvné zásobenie väzov a šliach, s glukozamín sulfátom, ktorý spomaľuje úbytok kĺbovej chrupavky a vitamínom C pre tvorbu pevnej kolagénovej siete chrupaviek a meniskov.

Okrem úpravy jedálnička môžu na boľavé kĺby pomôcť aj výživové doplnky so správnym zložením. „Existujú účinné látky pre spomaľovanie úbytku kĺbovej chrupavky, ktoré môžu byť veľmi efektívnym riešením,“ hovorí MUDr. Karel Metyš. „Pritom najviac testovaným z týchto látok je glukozamín sulfát. Je odporúčaný Európskou ligou proti reumatizmu a obsahuje ho rad liekov či výživových doplnkov. “

A je to práve glukozamín sulfát, ktorý je obsiahnutý vo voľne dostupných výživových doplnkoch, ako je napríklad GS Condro® Diamant. Je vhodný nielen pre správne zásobenie kĺbového puzdra, väzov a šliach, ale aj okolie kĺbu. Okrem viac než dostatočného obsahu glukozamín sulfátu v dennej dávke v množstve 1600 miligramov, obsahuje tento prípravok aj vitamín C pre tvorbu pevnej kolagénovej siete chrupaviek a meniskov a aescin pre správne krvné zásobenie väzov a šliach.

Kamzik 60cps_20d_SK-model

DÁ SA VÔBEC VYHNÚŤ PROBLÉMOM S KĹBMI? BOHUŽIAĽ NEDÁ!

Mávate bolesť v kolenách napríklad pri riadení auta? Možných príčin môže byť veľa. A dá sa vôbec vyhnúť problémom s kĺbmi? Odpoveď nie je veľmi optimistická.

Kĺbová chrupavka totiž musí denne odolávať mohutnému tlakovému zaťaženiu. Pre zdravú chrupavku to nie je problém, ale pri poškodenej to časom človeku spôsobuje zdravotné ťažkosti. Prvou z ťažkostí, ktorá privedie pacienta k lekárovi, je bolesť kĺbu.

Osteoporóza je rozšírené ochorenie kĺbov, ktorým trpí takmer každý druhý človek starší ako 65 rokov. Veľakrát však postihuje aj tridsiatnikov. „Bohužiaľ ťažkostiam s kĺbmi sa prakticky vyhnúť nedá,“ hovorí ortopéd MUDr. Jiří Beznoska.  Ako ale napriek tomu pomôcť svojmu pohybovému aparátu?

„Základom je rozhodne vyvážená strava. Tá by mala pokryť všetky nároky organizmu,“ odporúča ortopéd MUDr. Jiří Beznoska. „A najdôležitejšie, čo pre seba môžeme urobiť, je udržať váhu v rozumných medziach. Vhodné je udržiavať pohybovú aktivitu tak akurát, teda ani nesedieť pri televízii, ale ani nebehať mestské maratóny.“

Bolesti sa často objavujú napríklad v bedrovom kĺbe pri dlhej chôdzi alebo behu. Bolesť sa potom prejavuje najmä v trieslovej oblasti. „Rozhodne by som sa zamyslel predovšetkým nad behaním. Beh, a najmä beh v meste a na tvrdom povrchu, je pri podobných bolestiach nerozumná športová aktivita spojená s preťažovaním kĺbov“, varuje ortopéd.

Ak teda sprevádza chôdzu bolesť, stavte na jazdu na bicykli, ktorá je prakticky rovnako prirodzená. Pri cyklistike sa do tela dostáva viac kyslíka, živiny prúdia krvným riečiskom rýchlejšie a vďaka lepšiemu prekrveniu organizmu navyše pôsobíte ďaleko sviežejším dojmom. To všetko sú dôvody prečo cyklisti pôsobia mladšie a ešte si vraj šliapaním do pedálov predlžujú priemernú dĺžku života o 8 mesiacov. Jazda na bicykli má pozitívny vplyv na vysoký krvný tlak a tým takto pomáha eliminovať riziko vzniku infarktu.

Okrem toho nám cyklistika pomáha aj v boji proti obezite. A obezita, to je predovšetkým nápor na kĺby. K našim kĺbom je zďaleka najšetrnejšie plávanie. Chrbtica je pri plávaní v tej najprirodzenejšej polohe a kĺby sú vo vode odľahčované Archimedovým zákonom. Plávanie je preto ideálna aktivita pre tých, ktorí majú nadváhu spojenú s kĺbovými obtiažami.

Rovnako skvelá pre kĺby a celkový stav pohybového aparátu je joga. Dobrou správou je, že nikdy nie je neskoro s jej praktikovaním. Skúsený lektor, príjemné prostredie a cvičenia šité na mieru – to sú hlavné výhody jogy pre tých, ktorí majú problémy s kĺbmi. Teda prevažne pre seniorov. A aké sú pozitíva jogy?

Predovšetkým je to aktívna relaxácia a príležitosť posilniť si celé telo. Joga pritom nijako nezaťažuje kĺby. Naopak, je telu prospešná. A naviac, nie je k nej potrebné prakticky žiadne vybavenie. Stačí len pohodlné, pružné a ľahké oblečenie, vhodná miestnosť a predovšetkým chuť pre svoje telo niečo pozitívne urobiť.

Často nie je zlým nápadom telu ponúknuť aj kĺbovú výživu. V kĺbových prípravkoch sa nachádzajú účinné látky pre spomaľovanie úbytku kĺbovej chrupavky. Dôležitá je aj prítomnosť kolagénu v našom tele. Teda kolagénu v natívnej forme, pretože denaturovaný kolagén je v podstate len rozvarená želatína s menším účinkom.

Natívny kolagén je jednou z hlavných zložiek kĺbovej chrupavky a ďalších spojivových tkanív a je dôležitý pre ich pevnosť. Cemio Kamzík® obsahuje nie len jeden takýto kolagén, ale dva. Okrem toho aj vitamín C, ktorý je dôležitý pre správnu tvorbu kolagénu v kĺbových chrupavkách.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *